Fastprisavtaler sør - Spørsmål og Svar

 

Spørsmål Svar
Jeg har fastprisavtale, men har ikke fått noe tilbudsbrev. Hva gjør jeg?

Det er kun fastpriskunder i Sør Norge som har fått dette tilbudet, så dersom du er kunde i Nord Norge vil du ikke ha fått noe tilbud.

Vi har sendt ut mail til alle de kundene det gjelder på den e-postadressen de har registrert hos oss.

Hvis du er fastpriskunde i Sør Norge og ikke fått noen mail sjekk spamfilteret ditt og se om du har fått mail. Uansett , hvis du er usikker logg inn på «Min side» på www.meloyenergi.no der vil du kunne se hvilken avtale du har. Du kan også ta kontakt med oss på telefon eller e-post. 
Jeg ønsker en fastprisavtale med Meløy Energi. Hvordan får jeg dette?  Meløy Energi sluttet å tilby fastprisavtaler i mars 2022. 
Hvordan kompenserer Meløy Energi kundene med fastprisavtale? Hva kan jeg forvente å få?  Vi vil kompensere de aktuelle kundene basert på et forventet normalforbruk i løpet av resterende avtaleperiode. Tilbudet vi har gitt er et kontantbeløp som vil kompensere den ekstra kostnaden du får ved å gå over på en spotprisavtale. Strømstøtteordningen vil uansett kompensere deg for strømpriser over 70 øre per kWh.  
Hvor raskt får jeg pengene på konto? Så snart vi får tilbakemelding på at tilbudet om spotprisavtale er akseptert, setter vi i gang overføringen. Du vil få pengene inn på konto innen tre virkedager.
Hva skjer med kundene som ikke aksepterer tilbudet? Kundene som takker nei til tilbudet om kompensasjon for overgang til spotprisavtale vil beholde fastprisavtalen de har i dag. Det er viktig for oss å understreke at alle fastprisavtaler vil falle bort ved en konkurs. Våre kunder må da finne en ny strømleverandør. Dersom for få kunder aksepterer tilbudet fra oss øker det faren for konkurs. 
Jeg har spotprisavtale. Hvordan påvirker denne krisen meg? Har du spotprisavtale med Meløy Energi vil du ikke bli påvirket av denne krisen. Vi vil holde alle våre kunder løpende oppdatert.
Hva vil skje med kundene (inkludert de med spotprisavtale) hvis Meløy Energi går konkurs? Hvis Meløy Energi går konkurs vil vi dessverre ikke kunne levere strøm til våre kunder. Kundene vil da bli satt på en såkalt leveringsplikt hos sin netteier i påvente av en ny avtale med en annen strømleverandør, som kunden velger selv.
Kan dere garantere strømstøtte dersom jeg godtar tilbudet og sier opp fastprisavtalen? Myndighetene har sagt at strømstøtten vil videreføres igjennom hele 2023.
Hvorfor får ikke jeg med fastprisavtale her i nord dette tilbudet om kompensasjon? Slik beregningen for kompensasjon er gjort for kunder i sør, hvor strømprisene er veldig mye høyere, så vil kunder her i nord ikke oppfylle kriterier for kompensasjon. 
Hvordan finner jeg ut hvilken avtale jeg har i dag? En oversikt over hvilken avtale du har med Meløy Energi i dag, kan du finne ved å logge deg inn på «Min side» på www.meloyenergi.no, eller ta kontakt med oss på telefon eller e-post.

 

Hvordan vil dere følge opp kundene i denne krisen? Vi gjør det vi kan for å løse situasjonen. Vi er opptatt av å fortløpende informere våre kunder om utviklingen. Vi håper i det lengste at vi finner en løsning. En løsning er at nok kunder på fastprisavtale velger å takke ja til tilbudet om kompensasjon for å gå over til vår spotprisavtale. Men vi må være ærlig på at det er en reell fare for konkurs. 
Hvordan vil Meløy Energi gå frem for å løse krisen dere står i nå? Vi snur på enhver stein. Vi gjør absolutt alt vi kan for å beholde selskapet vårt. 
Hva skjer dersom det innføres makspris i Norge? En eventuell makspris er noe som bestemmes av myndighetene, og som derfor er utenfor vår kontroll. Men, tilbudet som vi har gitt våre kunder om kompensasjon, vil med innføring av makspris, bli enda mer lønnsomt for våre kunder.